Az eredményeket nem egyénre lebontva ismertetjük, hanem a csoportot egy egységként kezeljük.
(1) A
neurológiai vizsgálatok javulást mutattak az
eseményekhez kapcsolódó képességekben (jobb észlelés és információ feldolgozás).
Átlagos P300 latenciaidő:Előtte: 501ms latencia, (SD 33ms)
Utána: 468ms, (SD 53ms)
A változás szignifikáns (p=0.05) (2) A
pszichológiai vizsgálat eredményeit a tréning előtt és után az
1. táblázat mutatja. A
2. táblázatban látható, hogy hány gyerek teljesítménye javult.
1. táblázat: Az EEG Biofeedback tréning előtt és után végzett pszichológiai vizsgálatok eredményei
|
|
verbális IQ |
javulás (%) |
teljesítmény IQ |
javulás |
elemi mozgásos teszt |
javulás |
lateralitás teszt |
javulás |
reverzitás teszt |
javulás |
átlag |
előtte |
100 |
|
109 |
|
2.56 |
|
5.14 |
|
58.10 |
|
átlag |
utána |
107 |
7 |
119 |
8 |
5.04 |
2.49 |
8.13 |
2.99 |
68.14 |
10 |
2. táblázat: Azoknak a gyerekeknek a száma, akiknek a teljesítménye jelentősen javult a pszichológiai teszteken
|
verbális IQ legalább 10 ponttal javult |
teljesítmény IQ legalább 10 ponttal javult |
elemi mozgásos teszt legalább 2 ponttal javult |
lateralitás legalább 2 ponttal javult |
reverzitás teszt legalább 10 ponttal javult |
total (39-ből) |
14 (36%) |
21 (54%) |
29 (74%) |
25 (64%) |
14 (36%) |
A táblázatokban lehet látni, hogy összesen 35 gyereknek javult a teljesítménye a tesztek többségében. 3 gyerek az érésüknek megfelelő fejlődést mutatott, 1 gyerek pedig csak egy szempontból mutatott fejlődést (elemi mozgásos teszt).
A Wechsler Intelligencia Teszten is javulást mutattak, különösen a teljesítmény skálán. A gyerekek kitartása és aktivitás során észlelt idegi stabilitása javult
(3) Az
óvónők által végzett viselkedés-értékelés is figyelemre méltó. Az óvónők pontozták a gyerekek szóbeli teljesítményét, összeszedettségét, azt, hogy a gyerekek mennyire voltak képesek elfogadni a viselkedési szabályokat; a figyelmet, memóriát, kitartást, pszichológiai állóképességet, önállóságot, ügyességet és domináns viselkedést. Az értékelő skála a következő volt: 1-kiváló; 10-nagyon rossz. Az eredményeket a 3. táblázat mutatja. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy nem mindig ugyanaz az óvónő végezte az értékeléseket a tréning előtt és után.
3. táblázat: Az óvónők által végzett viselkedés-értékelés az EEG Biofeedback tréning előtt és után
|
általános eredmények |
szóbeli teljesítmény |
összeszedettség |
viselkedési szabályok betartása |
figyelem |
memória |
kitartás |
pszichológiai állóképesség |
önállóság |
ügyeség |
domináns viselkedés |
előtte |
3.95 |
4.66 |
5.47 |
4.02 |
5.25 |
4.07 |
4.23 |
5.00 |
3.04 |
3.84 |
5.15 |
utána |
3.09 |
3.63 |
4.29 |
2.93 |
3.81 |
3.00 |
3.09 |
3.65 |
2.20 |
2.85 |
3.77 |
KövetkeztetésekEz a vizsgálat, amely a második olyan tanulmány, amelyet a Cseh Köztársaság Oktatási Minisztériuma támogatott, igazolta, hogy az EEB Biofeedbackmódszer hatékony a speciális oktatási módszereket igénylő gyermekek esetében.
Jelen esetben azt vizsgálták, hogy az EEG Biofeedback módszer alkalmas-e megelőzni azokat a problémákat, amelyek felmerülnek a gyerekek oktatása során, illetve megelőzi-e azokat a családi problémákat, amelyeket a gyerekek iskolai problémái okoznak.
Nehéz szavakba önteni, hogy hogyan fejlődött a gyerekek kommunikációs- és feladatmegoldó képessége, és hogy mennyire boldogok voltak saját teljesítményük láttán, és hogy mennyire örültek a dicséretnek, amit az EEG Biofeedback tréning alatt kaptak a jó teljesítményükért. (A dicséret éppen az ellenkezője annak a reakciónak, amit általában az ADHDs gyerekek kapnak tevékenységük során.)
A projekt meglehetősen megterhelő volt és számos olyan adatot eredményezett, amelyek további feldolgozásra és értékelésre várnak. Azonban jelenleg a legfontosabb feladat az, hogy azoknak a gyerekeknek a fejlődését, akik sikeresen teljesítették az EEG Biofeedback tréninget, nyomon kövessük iskolakezdéstől legalább az általános iskola harmadik osztályáig.
Fordította: Dr. Széchényi Szilvia orvos